lördag 14 juli 2007

Turist på högsta nivå

Jag tog mitt turistande på allvar och gjorde en heldag i SF och tittade på saker som man bara måste ha sett. Jag tog en Cable Car över den backiga stan och hamnade så småningom (efter att ha åkt åt helt fel håll) på Fisherman´s Wharf. Oj vad mycket turister det var där men ändå ett trevligt ställe. Min första besvikelse på resan kom när jag skulle åka på Bay Cruise för att se Golden Gate och Alcatraz. Men allt sågs i en enda stor dimma. Ska man se det positiva så är det ju rätt häftigt med just dimman som är så känd här. Det kändes nästan lite spöklikt när vi långsamt gled igenom dimman med båten och helt plötsligt så är vi under bron utan att ha sett den tidigare. När vi kom till andra sida så gav dimman med sig och då kunde man se halv bron ialla fall. Bilden blev rätt så vacker ändå tycker jag. Alcatraz kändes kul att ha sett men det hade varit häftigare att få gå in i fängelset, men tyvärr så är de mesta turer redan fullbokade dit.

Golden gate

Alcatraz i dimma

Efter båtresan gick jag vidare innåt i stan igen och passade på att se Lombard Street. Den mest krokiga gatan i San Francisco och den är vacker också. Så där stod jag i en klunga med 30 andra turister som fotade som galningar. Snacka om att jag kände mig löjlig. Snabbt gick jag därifrån och tillbaka till Union Square för att äta en god middag med lite vin till innan det var dags att åka hemmåt igen. Jag är nöjd med dagen trots dimman.

Lombard street

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Emma Remma schyst sida härligt att du saknar mig i bland (haha)
mvh
Fredrik S