måndag 2 juli 2007

San Francisco

Hohojaja... så var denna helgen förbi och så var det måndag igen. Jag är visserligen ledig men det blir en lugn dag eftersom jag inte har mått så bra inatt. Jag måste ha fått i mig något dåligt i går för jag har kräkts halva natten... inte så kul.

Helgen därimot har varit toppen!! Det har inte varit en lugn stund och jag har fått se San Francisco för förtsa gången.

Lördagen började med att vi hade kalas för Sun som har fyllt sju år. Grattis Sun! Anders och Tina styrde upp med pannkakstårta, godis och oilka lekar. Eftersom det var amerikaner med på kalaset så ville familjen göra det lite mer åt det svenska hållet och det innebär att det blev säckhoppning i IKEA påsar...haha! Tro inte att vi vuxna kom undan för vi fick hoppa vi också. Tyvärr vet jag inte vilket lag som vann eftersom tävlingen dog ut någonstans i mitten när barnen tröttnade. De hade redan tränat så mycket innan att när det var dags för själva tävlingen så var det inte kul längre. Så kan det gå.


Efter kalaset var det tänkt att jag och Leo skulle ha åkt till San Francisco tillsammans men han hade annat att göra så jag beslutade mig för att åka själv. Anders skjutsade ner mig till Caltrain (tåget som tar en till SF) och därifrån reste jag på egen hand. Haha... Tina och Anders läser ni detta så ska jag erkänna att jag missade första tåget. Jag fattade inte hur biljettautomaten funkade så när tåget kom så hade jag ingen biljett... så tåget fick åka utan mig, surt =(. Sen vara det bara att sätta sig ner på första bästa bänk och vänta en timma på nästa tåg.
Men när jag väl kom upp till SF så blev det så bra. Jag ägnade dagen till shopping runt Union Square och gjorde antagligen av med för mycket pengar men vad gör det? Själva innerstaden i SF är hur fin som helst och jag bara älskar den. Jag skulle kunna spendera hur mycket tid som helst här och det finns så mycket att se. Klockan tio var det dags att ge sig och sätta sig på tåget hem igen. Det sköna är att butikerna här stänger inte förren runt nio så man kan shoppa hur länge som helst. Vid elva hämtade Anders mig vid stationen och väl hemma så somnade jag snabbt och gott efter en hel dags strosande i storstaden.

Redan på söndagen så var det dag för andra besöket i SF men då var det baseboll som gällde, Våra grannar Tobey och Lisa tog med oss till Tobeys brors restaurang som ligger något kvarter från basebollstadion mitt i SF. Det blev en sån trevlig lunch med trevligt sällskap. Leos kompisar Rouzbeh och Oskar slöt upp och följde med oss på matchen. Ja och vad ska man säga om baseboll... mer regler än vad man kan tro. Fattade ingeting först men efter att Tobey förklarat reglerna så blev det helt plötsligt så mycket roligare. Det här måste bara ses om man är här.




Efter matchen lämnade jag, Leo, Oscar och Rouzbeh resten av sällskapet för att se lite mer av staden. Vi tog en the-fika i Yerba Buena Garden och njöt lite mer av det fina vädret. Sedan tog vi en promenad i Chinatown och passade på att äta jättegod asiatisk mat på House of Nanking. Supergod mat men det var nog tyvärr den som gjorde mig dålig. Efter en antal timmar strosande var det dags att ta Caltrain hem igen. Lokaltrafiken funkar inte riktigt så bra här och tåget går hem senast 9pm även fast man vill stanna längre. Väl hemma på Palo Altos station så får vi reda på att Tina och Anders inte är hemma och kan hämta oss så vi beslutar oss för att gå hem. Jag tror inte riktigt att vi förstod hur långt det var och hur mörkt det skulle vara. Jag vet att jag aldrig går den vägen igen när det blir mörkt. Nästa gång blir det taxi... och Leo tack för tippset om att man ska slå tillbaka om man blir attackerad av en puma. Det kändes så tryggt att prata om det när man går på en väg i mörkret mitt ute i ingenstans och vet att det finns farliga djur i reservatet bredvid... haha... nej till alla er hemma. Riktigt så farligt är det inte men det kändes så igår.Nej nu ska jag lägga mig ute i solstolen och bara ta det lugnt så nu blir det inget mer skrivande. Ha det gott!!

Inga kommentarer: