måndag 30 juli 2007

Yosemite

Half Dome


I lördags begav sig jag, John, Leo och Bettina mot Yosemite Nationalpark för att vandra. Yosemite är en väldigt stor nationalpark och det finns mängder med olika stigar att ta. Leo som var den som var mest påläst och tyckte att vi skulle ta oss upp på ett berg kallat "Half Dome". Tolv timmar skulle vandringen ta och bara det tyckte jag lät lite avskräckande. Jag är inte direkt vandringstypen så jag började genast att försöka övertala de andra att vi skulle ta en annan väg. Men Leo lyckades övertala mig och det är jag glad för.


Lördag eftermiddag spenderade vi i bilen eftersom det tar ca 5 timmar att ta sig till parken. Vi hade bokat rum från lördag till söndag på ett ställe som heter "Muir Lodge" och våran plan var att börja våran vandring kl.6 på söndag morgon.
Kl 20 kommer vi fram till stället som vi ska bo på och det ligger verkligen mitt ute i skogen. En trevlig liten gubbe visar oss rummet innan vi checkar in och jag vet inte vad jag ska säga. Jag har ialla fall delat rum med ett gäng möss också... mysigt. Leo är grym på att övertala mig!


När klockan ringde kl 5.30 så hade jag fortfarande inte somnat riktigt men det visade sig att jag inte var ensam. Vädret innåt i landet är en aning varmare och det kände man på natten. Men det var bara att hoppa upp och göra sig iordning och ta sig sista biten med bil in till parken och vid 8 lämnade vi bilen för att börja vandringen.


Wow... vilken miljö. Jag har aldrig sett något så vackert och det går bara inte att beskriva. Hela vandringen var kämpig men nu efteråt så tycker man att det var värt det. Men jag ska erkänna att jag ville vända ett antal gånger. 15 kilometer i nästan konstant stigning är inte att leka med. Vi slutade på toppen 6 timmar senare 2800 m upp. Sista biten fick man klättra med hjälp av vajrar och då försvann de sista krafterna.

Leo pustar ut på toppen

Två timmar efter skön vila så var vi på väg ner igen och det var en aning lättare. 4 timmar tog det och 12 timmar totalt. Jag har aldrig varit så nöjd med mig själv och det kändes så otroligt skönt.


Idag måndag och en aning stel ikroppen ligger jag och läser i min guidebok. De står att Yosemite är grymt vacker och att det finns många vandringsleder bl.a den till Half Dome men det är bara för de som är, och jag citerar "hardcore". Hade jag läst de innan så hade jag nog inte följt med men nu ler jag istället och känner mig bara supernöjd.

1 kommentar:

John sa...

Vi var grymmast! J'klar vad vi klättrade :)

Hade vi sprungit hade vi klarat det på 8 timmar. Jag lovar!